Yang Disayangi Selalu !!!

Wednesday, March 6, 2013

Bukan Lupa Tetapi Tak Ingat


As salam.... Hai....
Lamanya tak update blog ni... Bersawang teruk dah ni.. Ada sesiapa nak tolong buangkan sawangnya.. Hihi

Hari ni tergerak hati pula rasa nak update blog.. TAPI... bukan nak cerita pasal novel or cerpen atau apa saja yang berkaitan dengan penulisan..

Serius... sejak manuskrip ASKB aritu corrupted, mood nak menulis memang jatuh merudum.. Teruk giler...  Memang kena kuat semangat betul2 untuk kembali menulis..

So tiada paksaan untuk anda membaca entri ni.. Hihi...

Saje je nak mencari tempat untuk berceloteh..

Arini nak update pasal apa yang selalu terjadi pada diri tinta...


Apa beza antara lupa dan tak ingat ye? Rasa macam 2 benda yang hampir sama.. Ataupun pelupa ni sering dikaitkan dengan golongan tua yang mengidap penyakit alzhemir tu..

Tapi apa pun kisahnya, sejak akhir-akhir ni tinta memang selalu sangat lupa.. Kadang-kadang terlupa letak kunci rumah dekat mana, padahal baru 5 minit kita pegang kunci... Aritu nak pergi kerja, selamba badak jer naik motor dengan hubby. Sampai separuh jalan, baru teringat.. Ya Allah... aku tak pakai helmet rupanya.. So terpaksalah berpatah balik ke rumah...

Serius atau tidak, tetapi penyakit lupa ni hari-hari menyerang diri tinta dan ianya amat-amat mengganggu tugas-tugas seharian. Kadang-kadang terfikir juga apa puncanya... Tinta banyak makan semut ke? Huhu...

Tapi yang pasti semuanya jadi lepas tinta accident aritu... Maybe ada gegar dekat kepala otak kot... Tapi dah scan kat kepala, tak ada apa masalah..

So sajalah menggatal tangan search kat internet pasal pelupa ni... Jumpalah 7 penyebab anda menjadi lupa... Antaranya :-

1) Rehat yang kurang   
Otak akan sihat jika kita dapat tidur yang mencukupi. Hasil kajian mengatakan seseorang yang tidur 6 jam sehari mungkin merasa cukup tidur tetapi bila dijalankan ujian memori mereka sukar untuk mengingat.
 Komen :- Maybe betul, sebab tinta memang tak dapat rehat yang cukup... Nak rehat macam mana, kalau anak malam-malam asyik meragam..
 
2) Berdengkur

Berdengkur adalah disebabkan pernafasan terganggu ketika tidur. Disebabkan itu, oksigen sukar untuk sampai ke otak selama beberapa saat. Ini dapat menyebabkan sel-sel otak ‘kelaparan’ sekaligus akan melemahkan daya ingatan.
Kajian mengatakan majoriti yang berdengkur adalah lelaki. Faktor lain penyebab berdengkur adalah kenaikan berat badan dan berusia lebih dari 40 tahun.
 Komen :- Tak pasti pula, sebab tengah tidur. Mana nak sedar. Tapi rasa-rasanya macam tak berdengkur je time tidur tu... hihi
 
 3) Umur lebih dari 65 tahun
  Pada usia ini, badan akan mengalami kesukaran untuk menyerap vitamin B12 dari makanan. Kekurangan vitamin ini dapat melumpuhkan daya ingatan seseorang (alzheimer). Oleh itu, bagi yang usianya telah mencapai 65 tahun, cari cara untuk meningkatkan kadar vitamin B12 ini seperti mengambil suplement
Komen :- Okey, ini dah terang-terang tidak.. Umur tinta baru awal 30an je ni... 
 
4) Depression (Kemurungan)
 
Sel-sel otak seseorang yang mengalami depression ini mungkin akan terganggu. Malah jika depression yang di alami serius ia akan membunuh sel-sel otak sehingga melumpuhkan daya ingatan.
 Komen :- Oh my god... Teruknya.. Tapi tak pasti pula tinta ni pernah murung ke... Maybe sekali sekala je kot.. Huhu..
 
5) Mangambil pil tidur dan pil alergi
 
Ubat ini adalah untuk mengatasi masalah alergi dan tidur terganggu. Ubat ini juga boleh menyebabkan fungsi otak terganggu. Jadi, sebelum mengambil ubat ini anda haruslah mendapat nasihat dari doktor supaya daya ingatan tidak turut terganggu.
 Komen :- Tak pernah langsung ambil pil tidur dan pil alergi ni.
 
6) Kadar gula dalam darah tinggi
 
Kadar gula yang tinggi dalam darah menyebabkan penyimpanan memori terganggu. Anda dapat mengawal penyakit ini dengan selalu melakukan ujian darah untuk mengetahui kandungan gula dalam darah. Selain itu rajinlah anda bersenaman. Cegah lebih bagus dari berubat.
 Komen :- Rasanya kadar gula dalam darah tinta di paras yang rendah.. Kalau ikut test masa pregnant dululah.. Sekarang tak tahulah pula.. 
 
7) Penurunan metabolisme
 
Anda mungkin mengalami masalah tiroid jika metabolisme badan anda menurun. Hormon tiroid ini mengawal metabolisme tubuh. Produksinya yang terlampau lebih ataupun kurang menyebabkan sel-sel otak terganggu sekaligus memperlahankan informasi yang hendak disampaikan kepada otak.
Komen : Yang ini tak pasti... Rasa-rasanya tak kot..
 
Hmmm... Apa pun, tinta harap sangat-sangat agar pelupa tinta ni dapat hilang dengan kadar yang segera. Susah weh, jadi orang pelupa ni.. Penat kepala otak nak mengingat semula.. Agak-agak ada tak sesiapa yang tahu cara-cara nak hilangkan atau kurangkan pelupa ni? Kalau ada bolehlah share2 ye.. Okey tada...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...