Yang Disayangi Selalu !!!

Thursday, March 31, 2016

Blurb Mak! Tak Nak Kahwin


Tajuk: Mak! Tak Nak Kahwin
Penulis: Tinta Biru
Penerbit: Karyaseni
Harga: RM21(sm)/RM24(ss)

“Hujung minggu ni, bos abang kamu nak bawa rombongan datang meminang kamu.” – Mak Cik Joyah

“Ha!!! Nak pinang orang? Hesy... Biar betul dia tu? Tak naklah orang. Orang mana boleh kahwin mak, tak cukup umur lagilah. Baru 19 tahun ni.” – Rina

Begitu keras Rina menolak untuk dijodohkan dengan Hafiz. Maklumlah dia masih muda lagi. Tak lepas STPM pun lagi. Sudah tu, calon bakal suaminya sudah boleh digelar bujang terlajak. Umur pun dah 35 tahun. Siapa yang mahu?Apabila mengetahui saja tentang rombongan itu, hati Rina tidak tenang. Sebabnya, dia belum bersedia untuk berumah tangga. Macam-macam dia buat ketika keluarga Hafiz datang ke rumahnya untuk meminangnya dengan alasan agar keluarga Hafiz batalkan niat untuk menjadikannya sebagai menantu mereka. Termasuklah...

“Aku pakai seluar jean biru lama yang dah terkoyak kat lutut tu. Lepas tu, baju T-shirt hitam yang ada gambar tengkorak besar milik Abang Li aku tu. Tudung of courselah aku pakai, kan? Tapi aku sarungkan cap sekali dengan tala ke belakang. Lagi satu kan, aku siap mekap tebal-tebal. Kalah hantu Cina.” – Rina
Tak cukup dengan itu, Si Rina ni sanggup menghidang air kopi buatannya yang bukan terlajak manis tapi terlajak masin! Aduhai, tak patut betul Si Rina ni. Buat malu dirinya saja.

“Sebab apa awak nak kahwin dengan saya? Saya ni nama saja perempuan, tapi saya ni pemalas, tak pandai masak, tak pandai buat kerja rumah. Saya ni kasar, tak macam perempuan lain. Mak cakap saya ni perempuan tak serupa perempuan.” - Rina

“Sebab apa abang nak kahwin dengan Rin? Sebab... Rin adalah jodoh yang telah ditetapkan untuk abang. Rin merupakan pemilik rusuk kiri yang abang cari selama ni.” - Hafiz

“Yakinnya awak?” - Rina

“Memang cukup yakin. Lagipun sebelum tu abang memang dah pasang niat, jika mana-mana gadis mampu membuatkan hati abang berdebar tak menentu, maknanya dia memang jodoh abang. Sebab tu, abang tak tunggu lama untuk masuk meminang Rin” - Hafiz

Berjayakan Si Hafiz memujuk Rina menjadi suri dalam hatinya sedangkan Rina langsung tidak menyukai dirinya? Berjodohkah mereka? Semuanya dalam Mak! Tak Nak Kahwin.

Dapatkan sekarang di MPH dan Popular seluruh Malaysia.. :)

4 comments:

Iman Kyuhee said...

wahhh! diam2 kua novel baru. hehe tahniah kak tinta! iman akan pastikan iman beli novel ni. =D

TinTa Biru said...

Hihihi.. terima kasih Iman.... :) ;)

Anonymous said...

Salam kak , number 019-*****79 number saya .

TinTa Biru said...

Salam.. ye ke.. hihi... :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...