Yang Disayangi Selalu !!!

Monday, June 25, 2012

Aura Cinta - Aina Emir


Pendapat saya tentang novel ni, memang best... Banyak persoalan dan teka-teki ketika membacanya. Kehidupan di perkampungan orang asli yang digambarkan membuatkan kita terasa macam nak pergi ke sana. 

Pertemuan pertama kali Azraai dengan Aisya Hanan mengundang debar di dadanya. Gadis itu tidak seperti gadis remaja yang lain. Kelihatan liar, agresif, lasak dan kadang kala bertindak seperti orang gila. Aisya merupakan anak Cikgu Sally yang mengajar di sekolah di perkampungan orang asli. Azraai pula datang ke sana ketika membuat pengambaraan dokumentari tentang kehidupan puak Semai di situ. Kelaianan Aisya membuatkan Azraai rasa tercabar. Bila bersama Aisya dia rasa seronok. Ada aura luar biasa. Aisya berbeza dengan tunangnya, Nurbaiti. Walaupun Nurbaiti merupakan pakej lengkap bagi seorang isteri namun ketika bersamanya dia terasa bosan. Nurbaiti tidak pernah membangkang, selalu mengiakan kata-kata Azraai. Sepatah ditanya, sepatah dijawab. Amat berbeza dengan Aisya. Namun Nurbaiti amat disayangai oleh Mak Limah, emak Azraai. Sebab itulah Mak Limah selalu mendesaknya untuk cepat-cepat berkahwin dengan Nurbaiti.

Bila berjauhan Azraai akui yang dia telah jatuh hati dengan Aisya. Namun bukan mudah untuknya menjalin rasa itu. Tambahan pula mendapat tahu yang Aisya sebenarnya adalah adik kepada Khairul walaupun berlainan emak. Khairul ni merupakan adik ipar Azraai dan merangkap rakan kongsi bisnesnya. Khairul menentang keras hubungan Azraai dengan Aisya. Dia juga tidak suka dengan Cikgu Sally yang dianggap merampas bapanya dari ibunya.

Khairul turut mengugut Azraai supaya tidak mengganggu Aisya. Dia bertindak memberitahu Aisya tentang pertunangan Azraai dengan Nurbaiti. Apa lagi, sudah pastilah Aisya kecewa. Selama ini dia bergantung harap pada Azraai. Azraai jugalah yang telah menemukannya dengan bapanya yang disangkanya telah meninggal dunia. Dia juga cintakan Azraai, tetapi hatinya sakit dengan berita pertunangan Azraai.

So... macam mana kesudahannya. Of courselah happy ending..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...