Yang Disayangi Selalu !!!

Thursday, April 7, 2011

'Tenggek ayo, bukan kayo'

ANOM seorang guru yang baru mengajar di Sabah, pulang bercuti ke Semenanjung. Pada suatu hari, beliau melawat rakan semaktabnya yang tinggal di Perak ....

Anom: Tak sangka ya?!

Imah: Tak sangka panya?

Anom: Yalah ... kau dapat mengajar kat kampung sendiri, aku terpelanting jauh ke Sabah.

Imah: Aku pun memang tak sangka, tup-tup dapat kat kampung sendiri.

Anom: Kau memang bertuah, senang le sikit, kan?! Dekat dengan mak bapak, tak gaduh nak cari rumah sewa.

Imah: Ha ah ... mulanya aku rasa untung, tapi ....

Anom: Tapi apa pulak? Menyesal pulak ke?

Imah: Bukanlah menyesal ... tapi kalau kena hantar ke tempat lain aku rasa lagi untung! Macam kau tu ....

Anom: Memang ... kau tau tak?! Mula-mula dapat surat penempatan ke Sabah dulu, aku menangis sepanjang malam! Dua tiga hari tak selera makan, he! he! he! ....

Imah: Kih! Kih! Kih! ... kau pun tak suka ke?

Anom: Tu mula-mulalah! Sekarang ni aku rasa seronok pulak, boleh simpan duit sikit!

Imah: Yalah, aku dengar macam-macam elaun dapat.

Anom: Tiket kapal terbang setahun sekali pun dapat, bukan tiket penerbangan murah tau! Yang ni ada makan kat atas kapal terbang.

Imah: Isy!! Lagut bersembang ... aku ke belakang kejap yea?!

Anom: Eh! Nak ke mana pulak tu? Tak payahlah susah-susah ....

Imah: Idak susah aih! Aku nak nenggek ayo jap! Duduk le dulu yek ....

(Beberapa minit kemudian)

Imah: Ai? Cepatnya ....

Anom: Buat apa lama-lama, tak ada buat apa pun, nenggek ayo je!

Imah: Ai! Kalau dulu, kalau tak ada setengah jam tak sah.

Anom: Dulu?

Imah: Yalah! Masa kat asrama maktab dulu ....

Anom: Mana ada, ... kat asrama tak boleh pun.

Imah: Ada ke tak boleh pulak?! Kalau tak boleh, meletup le! He! he!he! ....

Anom: Apa yang meletup? Kau cakap apa ni! Aku dah mula tak faham, sejak mengajar di Sabah ni, cara cakap pun dah cara orang Sabah!

Imah: Yalah, aku ingat lagi ... masa kat asrama dulu, kalau kau pergi ke bilik air, tak pernahnya yang kejap. Paling tidak pun mau setengah jam!! Tapi ni tadi kejap je ....

Anom: Kalau ke bilik air memanglah lama, sama je dulu dan sekarang! He! he! he! ....

Imah: Isy! Ya ke?! Tadi kejap je?

Anom: Tadi tu aku pergi nenggek ayo, bukannya pergi bilik ayo!!

Imah: Tak sama ke? Kan ke itu maksudnya pergi bilik air??

Anom: Ada pulak macam tu!

Imah: Eh! Rasanya dulu masa kita duduk sebilik masa di asrama, kau selalu guna perkataan tu untuk ke bilik air. Aku ingat lagi ....

Anom: ooo .... itu ke?! Itu bukan tenggek ayo, itu kayo!! Dulu aku selalu guna perkataan kayo untuk maksud pergi bilik air. Perkataan tu sebenarnya ke air, atau pergi ke air, maksudnya pergi ke bilik air. Orang Perak kata ke ayo ... bila cakap laju-laju jadi kayo!! Ini bahasa sopan nak ke jamban!

Imah: He! he! he! ... aku dengar sama je ... ada bunyi ayo kat hujungnya, aku ingatkan sama. Abis tu, tenggek ayo tu apa pulak?

Anom: Jerang air!!

Imah: Jerang air?

Anom: Laa ... itupun tak tau?! Masak air lah!! Masak air nak bancuh teh tarik kegemaran kau dulu tu.

Imah: Masak air ke? He! he! he! ... aku ingat kau nak ke jamban tadi. Ha!! Ini satu kelemahan orang yang mengajar di tempat sendiri......

Anom: Apa pulak?

Imah: Terpengaruh dengan dialek sendiri, kurang mahir bahasa baku!

Anom: Isy!! Tak de lah sampai macam tu! Aku cakap macam ni kat rumah je ... kat sekolah guna bakulah! Kalau kat rumah pun cakap baku, peliklah pulak ... macam drama Melayu jadinya! Kih! Kih! Kih! ....

Imah: Iyalah tu ... kih!kih!kih!


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...