Yang Disayangi Selalu !!!

Wednesday, April 20, 2011

Bila Hati Dah Sayang - Bab 10

Syafiqah merehatkan badan gebunya di atas katil. Matanya dari tadi terarah pada siling dengan pandangan yang kosong. Penat akibat perjalanan jauh ke Johor Bahru tadi baru kini dirasakan. Lagipun dia bukannya biasa berjalan jauh-jauh ni. Teringat di ruangan matanya peristiwa yang berlaku petang tadi.

“Ok sayang, I'll promise. Ik takkan bawa laju lagi. Jangan menangis lagi ye sayang”.

Lembut bicara Ikram yang memujuknya telah mencairkan hatinya. Lunak suara Ikram membuatkan jiwanya semakin meronta-ronta untuk memiliki diri Ikram.

“Kalaulah hari-hari Ikram panggil aku sayang, tak makan pun tak apa. Setiap hari mesti aku rasa kenyang saja, hmmm” kedengaran keluhan kecil dari bibirnya.

Syafiqah mengiring ke kanan, kemudian dia mengiring ke kiri, sekejap-sekejap dia baring terlentang pula. Apa yang dibuat semua tidak kena saat ini. Telefon bimbit yang berada di bucu katil diambilnya dan dipandang kosong.

“Kenapa ni, rindu sangat rasanya. Nak dengar suara dia, nak tengok muka hensemnya tu. Paling tak tahan dekat lesung pipitnya yang dalam tu. Eee manis sangat-sangat. Ya Allah, rindunya. Kalaulah aku ada nombor telefon kau Ikram, malam ni juga aku call”.

Ntah apa yang merasuk diri Syafiqah kala ini. Setiap saat dia asyik teringatkan Ikram. Pejam mata saja, wajah Ikram yang menjelma. Kalau celik mata lagilah, merata-rata wajah Ikram dilihatnya. Wajah Ikram yang sedang tersenyum kacak ke arahnya. Haii, memang tak boleh tidur malam dia malam ni sebab asyik teringatkan Ikram.

“Opocot!!!” latah Syafiqah yang terkejut dengan nyanyian Tomok yang kedengaran dari telefon bimbitnya.

“Hmmm, terkejut betul aku dibuatnya. Ni siapa pulalah yang telefon tengah-tengah malam ni. Kalau Ikram yang call ok juga. Tengah-tengah malam ke, pagi-pagi buta ke aku tak kisah. Sanggup je layan. Laa... mamat ni ke” Syafiqah agak cuak sebaik melihat nama yang tertera di skrin blueberrynya. “Buaya Tembaga” gelaran yang diberikannya kepada Khairil.

“Sebab nak menjayakan misi aku untuk mempemainkan kau, jadi terpaksalah aku angkat juga. Kalau nak diikutkan hati ni, aku cancel je panggilan kau ni” bebel Syafiqah lagi lantas menekan butang terima panggilan di telefon bimbitnya. Kedengaran suara lelaki yang agak macho di hujung talian.

“Hello.. Assalamualaikum”.

“Waalaikummussalam” jawab Syafiqah sepatah.

“Ingatkan dah tidur tadi. Sajalah cuba-cuba nasib, tak sangka pula orang kat sana tu belum tidur lagi. Hihihi” kedengaran ketawa halus Khairil.

Syafiqah cuma mencebik sambil menjelir lidah. Nasib baiklah Khairil tu jauh di hujung talian, kalau tidak memang jatuh saham dah ni. Macam mana aku nak tidur, tak boleh tidur sebab teringatkan buah hati, hmmm.

“A'aa belum tidur lagi. Fiqa memang selalu tidur lewat” bohong Syafiqah. Padahal kalau dah mengantuk sangat pukul 9 dia dah cari katil.

“Ooo ye ke. Hmmm, tak menggangu ke ni. Manalah tau kot-kot nak tidur dah”.

Mengganggu sangat-sangat tau tak. Kalau dah tau menggangu janganlah telefon. Lagi mau tanya. Menyampah.

“Ehh, tak lah. Mana ada mengganggu” bohong Syafiqah lagi.

“Betul??. Sikit pun tak mengganggu”.

“Iye, betul. Sikit pun tak. Sebesar kuman pun tak ada”.

“Kalau macam tu baguslah. Risau juga tadi ganggu anak dara orang malam-malam macam ni” Syafiqah mencebik lagi mendengar kata-kata Khairil.

“Err, sebenarnya... sebenarnya...” Khairil tergagap-gagap. Ntah kenapa lidahnya menjadi kelu tatkala ingin berbicara lebih lanjut. Padahal kalau dengan perempuan lain bukan main lagi dia berjiwang karat. Tak habis-habis dengan ungkapan sayangnya tu.

“Sebenarnya apa” sergah Syafiqah. Dah dapat sakit gagap ke apa dia ni.

“Sebenarnya, Ril nak tanya Fiqa sesuatu ni. Tapi tak pasti pula kalau soalan tu sesuai nak ditanya atau tak” Khairil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tiba-tiba dia kehilangan kata-kata.

Isshhh, cakap berbelit-belit. Tengah sembelit ke apa dia ni. Cakap tertahan-tahan je. Cakap sajalah.
“Bagi tahu lah dulu apa soalannya. Kalau rasa sesuai Fiqa jawab, kalau tak tu, Fiqa tak jawablah”.

“A'aa ye. Betul juga kan. Saja je nak tanya, emmm Fiqa ni dah ada yang punya ke?”.

Syafiqah tersengih-sengih mendengarkan soalan Khairil. Suka sangat dengan soalan yang diajukan Khairil. Maknanya memang Khairil ada hati dekat dia ni.

“Emmm, cubalah teka” Syafiqah bermain tarik tali pula dengan Khairil.

“Kalau suruh Ril teka, mesti dah ada yang punya ni. Masakan orang yang cantik macam Fiqa ni still single lagi. Mesti dah ada pakwe kan” Khairil berserkap jarang. Namun dalam hatinya amat-amat berharap Syafiqah masih solo lagi.

“Emmm, kalau Fiqa kata belum ada lagi. Macam mana”.

“Yesss!!!” jerit Khairil sambil terlompat-lompat kecil. Dah macam beruk mak yea pun ada. Ada harapan dia nak masuk line ni.

Syafiqah cuma tergelak kecil mendengar jeritan Khairil. Seronoknya, memang dah tersangkut habis dekat aku ni.

“Betul ke ni. Still single lagi. Tak tipu kan” tanya Khairil lagi dengan perasaan yang berbunga-bunga.

“Betullah tu. Nak tipu buat apanya. Berdosa tau”.

“Kalau macam tu, maknanya Ril ada peluang lah kan”.

“Peluang??. Peluang apa pula tu” Syafiqah buat-buat tak tahu.

“Peluang untuk mencuri hati Fiqa. First time nampak Fiqa tadi, hati Ril ni dah berdebar-debar. Rasa macam ada yang tak kena. Macam jatuh cinta pandang pertama pula” Khairil bernada serius. Memang itulah yang dia rasa sewaktu pertama kali berjumpa dengan Syafiqah. Dan perasaan yang terlahir itu tidak seperti perasaannya pada perempuan-perempuan lain yang dikenalinya.

“Emmm, maybe. Tengoklah macam mana cara Ril dulu samada dapat membuatkan hati Fiqa ni terusik ataupun tak”.

“Maknanya... boleh lah ni?” soal Khairil lagi. Kalau dia berjaya memikat Syafiqah, memang lepas ni dia akan pencen dengan statusnya sebagai Playboy JB. Akan dicurahkan sepenuh kasih sayangnya kepada Syafiqah seorang. Memang dia serius benar ingin menjalikan hubungan dengan Syafiqah, gadis pertama yang telah mencuri hatinya.

“Peluang tu ada, cuma pandai-pandailah gunakannya dengan sebaik mungkin” Syafiqah berdolak-dalih. Hmm aku nak tengok ayat power macam mana yang kau guna dan cara apa yang kau guna untuk pikat aku. Barulah best kalau macam ni, aku akan mainkan kau teruk-teruk. Baru puas hati aku. Bila kau dah syok gila, lepas tu aku akan tinggalkan kau. Biar padan muka kau. Antara rancangan jahat Syafiqah yang sedang bermain-main di kepala otaknya sekarang.

“Betul ni. Ok, kalau macam tu. I'll take your challenge”.

“Take lah, jangan tak take. Nanti rugi. Hihihi”.

“Hihihi, ye lah, nanti rugi kan. Oklah dear, dah lewat ni. Fiqa pun mesti dah mengantuk kan. Sweet dream dear, malam ni tidur tu mimpikan Ril ye”.

“Of course dear” ciss apa kes pula ni. Nak ber “dear” “dear” pula dah. Tak apalah, bagi dia syok sikit.

“Ok, baii. Miss you”.

“Miss you too” balas Syafiqah sambil mematikan panggilan.
“Kah kah kah” Syafiqah tergelak kuat. Rasa nak terkeluar isi perut dia dapat memainkan Khairil tadi. Itu baru sikit, belum sampai tahap yang serius lagi ni. Naik meremang juga bulu romanya mendengar bicara lembut Khairil.

“Ahhh, malaslah nak ingatkan mamat sewel tu, baik aku ingatkan Ikram. Tak sabarnya nak tunggu hari esok. Tak sabar nak pergi ofis dan jumpa dengan Ikram. Duhai malam, cepatlah kau berlalu, diri ini tak tahan menanggung rindu” jam di atas laci ditoleh sekilas.

“Laa, baru pukul 12 malam. Ada lagi 8 jam sebelum dapat jumpa dengan Ikram ni. Lama gila. Hmmm, macam mana nak buat ye. Mata pula tak reti-reti nak tidur ni. Ahh, layan dvd lah” lantas tangannya laju memilih koleksi dvd yang menjadi kesukaannya.

“Haa, yang ni mesti best. Boleh buat pecah perut aku pagi-pagi buta ni”.

Dvd Hantu Kak Limah Balik Rumah itu dipasang. Semoga dengan menonton dvd tersebut dia dapat mengurangkan kerinduannya yang terlampau terhadap Ikram.

“Macam mana dating hari tu. Best” soal Nina yang baru saja sampai ke pejabat. Beg tangannya pun belum diletakkan di dalam laci, terus saja dia menerjah ke tempat Syafiqah.

“Dating apa ke bendanya. Merepek lah kau ni. Tak faham aku. Kalau ye pun, bagilah salam dulu. Ni tak, main terjah je” Syafiqah yang sedang mengemaskan meja kerjanya menoleh sekilas ke arah Nina.

“Ye la. Assalamualaikum. So macam mana dengan dating hari tu. Best tak. Ce cerita dekat aku. Aku excited gila nak dengar ni”.

“Waalaikummussalam. Dating apa nya. Aku betul-betul tak fahamlah. Lagipun aku bukannya ada pakwe nak keluar dating ni”.

“Alaa, buat-buat tak tahu pula. Habis tu, yang kau pergi JB dengan singa jantan tu apa. Bukan dating ke namanya. Berdua pula tu”.

“Ohh, itu atas urusan kerjalah. Ada meeting kat sana. Apa pula pergi datingnya. Memandai saja kau ni. Kalau di dengar encik Ikram nanti, tak ke naya”.

“Alaa, apa yang nayanya pula. Aku rasa dia syok kat kau lah Fiqa” duga Nina lagi.

“Hmmm, bagusnya kalau perkara tu betul-betul terjadi. Tapi dia dah ada makwe lah” fikir Syafiqah.
“Dah lah kau jangan nak buat hot story pula pagi-pagi buta ni. Aku dah lah mengantuk ni. Nanti karang tak fasal-fasal ada yang lebam biji mata karang” ujar Syafiqah sambil menguap kecil.

“Oiii tak kan lah. Baru sampai ofis dah ngantuk. Kerja pun belum start lagi. Tengok mata tu, sembab semacam je. Kau pergi bertapa kat mana malam tadi”.

“Banyaklah kau punya bertapanya. Aku tak boleh tidur lah. Ntah pukul berapa aku terlelap, aku pun tak sedar”.

“Hmmm, ntah apalah yang kau fikirkan sampai tak boleh tidur ni. Tak pernah-pernahnya tak boleh tidur. Selalunya kalau nampak katil saja terus lelap kan”.

“Fikir apa lagi kalau bukan teringatkan Ikram saja. Nak tidur pun tak lena. Dah tu dalam mimpi pun asyik mengganggu saja. Memang rindu gila ni. Dah pukul 8 suku ni, tak nampak pula batang hidung dia. Cepatlah datang Ikram” omel Syafiqah sendiri.

“Assalamualaikum, selamat pagi” ujar Ikram yang baru saja tiba ke pejabat. Apabila ternampak Syafiqah yang tengah rancak berbual-bual dengan Nina, dia pun singgah sama. Senyuman manis dilemparkan kepada Syafiqah dan juga Nina.

“Waalaikummussalam, selamat pagi encik Ikram” jawab Nina.

Syafiqah cuma membisu tanpa kata. Dia merasakan dirinya seakan-akan terbang melayang-layang melihatkan senyuman menggoda Ikram. Macam nak pengsan di situ saja rasanya.

“Berbual apa tadi, rancak sangat nampaknya” soal Ikram lagi. Matanya memandang Syafiqah sekilas. Kalau diikutkan hati, nak ditenungnya lama-lama. Tapi melihatkan Nina ada bersama, tak jadilah dia berbuat demikian.

“Tak ada apalah encik Ikram, berbual kosong je” jawab Nina apabila dilihatnya Syafiqah cuma membatu diri. Memang Syafiqah hendak menjawab tapi suaranya seakan-akan tersekat di kerongkong. Tak tahu hendak digambarkan perasaannya saat ini.

“Macam biasa, tolong buatkan aku kopi satu ye. Lepas tu masuk bilik sekejap” arah Ikram lagi kepada Syafiqah dan terus mengatur kaki menuju ke biliknya. Rindu nak tenung Syafiqah lama-lama, jadi tempat yang paling sesuai mestilah di dalam biliknya.

“Weii!!!, kau ni dah bisu ke. Singa jantan tu tanya tapi kau tak menjawab pun. Selalu banyak mulut sangat. Pelik aku dengan perangai kau hari ini. Dah terkena sawan bisu ke apa”.

“Banyaklah kau punya sawan” marah Syafiqah sambil menampar perlahan bahu Nina.
“Dah lah aku nak pergi buat air untuk encik Ikram tu” balasnya lagi sambil menuju ke pantri.

“Masuk” laung Ikram dari dalam.

Syafiqah yang memegang cawan kopi di tangannya berjalan perlahan-lahan. Jantungnya berdegup bukan main kencang saat ini. Bimbang juga dia kalau-kalau Ikram dapat mendengarnya. Mesti malu gila. Ntah kenapa dia menjadi malu pula dengan Ikram. Ini mesti berpunca dari kejadian yang berlaku sewaktu pulang dari Johor Bahru tempohari.

“Duduk” arah Ikram sambil merenung tajam ke arah Syafiqah. Ingin dilepaskan rindu yang sarat ditanggungnya saat ini.

Syafiqah tidak membantah. Setelah meletakkan cawan di atas meja, dia terus duduk.
“Ya Allah, kuatkan lah semangat aku. Kenapa aku jadi malu pula dengan dia ni. Nak bertentang mata dengan dia pun tak berani ni. Aduh, kenapa macam ni pula jadinya. Padahal malam tadi bukan main rindu sangat-sangat” rungut Syafiqah sendiri sambil merenung lantai. Diam tak terkutik. Agak lama jugalah dia berkeadaan sedemikian. Tak sedar yang Ikram begitu asyik memerhatikannya.

“Kenapa diam ni. Cakaplah apa-apa. Isshhh serba salah pula aku” bebel Syafiqah sendiri.

“Buat apa tenung-tenung lantai tu. Ada muka aku ke kat situ. Lebih baik kau pandang wajah yang original kat depan kau ni” tegur Ikram sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.

Merah dah muka Syafiqah ni, tak tau nak cakaplah. Kalau diikutkan hati memang nak direnungnya wajah Ikram sepuas hati, tapi perasaan malu pula mengusik diri.

“Kenapa pula encik Ikram cakap macam tu” Syafiqah memberanikan diri. Didongakkan mukanya dan merenung wajah yang amat-amat dirinduinya itu. Hensem, memang hensem. Sesaat mata bertentang mata, degupan jantung turut laju menjadi irama di kala itu.

“Ye lah, macam pelik saja aku tengok kau hari ini. Selalu tak macam ni pun” Syafiqah mencebik mendengar kata-kata Ikram.

“Kata aku pelik lah pula. Habis, dia tu tak pelik ke. Hari tu bawa kereta laju-laju dah macam orang mati bini saja” rungut Syafiqah lagi.

“Tak ada apalah encik Ikram”.

“Eh, kenapa mata kau sembab tu. Tak tidur ke malam tadi?” risau pula Ikram melihat keadaan gadis kesayangannya. Mata tu dah macam kena tumbuk dengan buku lima saja.

“Aaaa. Tak cukup tidur lah encik Ikram” prihatin betullah pula dia ni. Perasan pula dengan keadaan mata aku macam ni. Hati Syafiqah berbunga riang.

“Lain kali jaga sikit kesihatan tu. Nanti kalau sakit siapa yang susah. Aku juga yang susah. Betul tak sayang” Ikram memandang dalam ke wajah Syafiqah.

“Dia dah mula dah. Bersayang sayang pula ni. Ikram, kenapa nak mainkan perasaan aku sampai macam ni. Dah tak tahan rasanya diri ini bermain-main dengan perasaan. Apa gunanya ungkapan sayang yang dilahirkan kalau perasaan itu nyata milik orang lain” dengus Syafiqah di dalam hati.

Tiba-tiba dirinya menjadi sayu. Kenapalah dirinya tidak menjadi pilihan Ikram. Kenapa orang lain pula yang menjadi pilihan hatinya. Sesaat hati Syafiqah bagaikan ditusuk dengan sembilu bisa. Pedih teramat dirasakannya.

“Encik Ikram, boleh tak jangan panggil saya sayang”.

“Kenapa.. kau tak suka ke” tanya Ikram pula.

“Suka, suka sangat-sangat. Tapi dah tak ada maknanya kalau hati tu telah pun diberikan kepada orang lain” rungut hati Syafiqah lagi.

“Ye la, ada orang lain lagi yang lebih layak untuk menerima ungkapan sayang dari encik Ikram. Bukannya saya” Syafiqah mengingatkan Ikram.

“Orang lain, masuk kau??”.

“Buah hati encik Ikramlah. Siapa lagi. Cuma dia saja yang berhak menerima ungkapan sayang tersebut” luah Syafiqah perlahan. Tersedar dirinya cuma menagih kasih yang tidak pasti.

“Ohh, lupa pula. Tapi tak apa kan. Rasa-rasanya tak ada salah pun, betul tak. Kita hidup ni memang untuk berkasih-sayang” Ikram tersenyum menduga.

Silap Ikram juga sebab hari itu dia cakap yang dia sedang dilamun cinta. Ingin berterus-terang dengan Syafiqah tentang hati dan perasaannya namun dia tidak pasti bagaimana ingin memulakannya. Tambahan pula dia takut jika dikecewakan, apa lagi bila teringatkan layanan mesra Syafiqah kepada Khairil tempohari. Sakit sungguh hatinya bila mengenangkannya.

“Memang kita hidup ni untuk berkasih-sayang, tapi kenalah dengan orang yang betul kan. Kalau dengan orang yang tak betul tu, susahlah pula. Nanti lain pula jadinya”.

“Ha ha ha ha” Ikram tergelak kuat. Sakit perutnya medengar kata-kata Syafiqah. Sampai naik merah mukanya gelakkan Syafiqah.

Syafiqah yang agak malu-malu tadi tiba-tiba berasa hairan dengan gelagat Ikram.
“Apasal ni. Aku ada tersilap cakap ke. Rasa-rasanya tak ada yang salah” rungut hati kecilnya.

“Kenapa encik Ikram ni. Sihat ke tak. Lain macam sangat gelaknya tu”.

“Ha ha ha, sepatutnya aku yang tanya soalan tu pada kau. Kau sihat ke tak hari ini”.

“Mestilah saya sihat. Kalau tak sihat, tak adalah saya datang kerja. Encik Ikram tu lah yang tak sihat, tiba-tiba je gelak sorang-sorang”.

“Serius ni. Betul kau sihat ni” soal Ikram dengan nada yang agak penat. Penat sebab ketawa sampai tak ingat dunia tadi.

“Serius lah. Memang saya sihat” Syafiqah semakin hairan.

“Kalau macam tu baguslah. Aku ingatkan kau dah tak betul tadi. Selalunya orang yang tak betul ni duduk dekat Tanjung Rambutan tu” terang Ikram sambil berpeluk tubuh.

“Apa kaitannya pula dengan orang dekat Tanjung Rambutan tu dengan cerita kita sekarang ni” Syafiqah sedikit keliru. Memang hairan tahap ultraman taro dah ni.

“Ye la, kau cakap tadi jangan berkasih-sayang dengan orang yang tak betul. Risau juga aku ni takut kau ni pun spesis orang yang tak betul juga. Spesis orang yang duduk dekat Tanjung Rambutan tu lah. Ha ha ha” Ikram sambung gelak balik.

Syafiqah cuma mencebik geram.
“Eeee dia ni lah, aku cakap go straight, dia cakap go belok-belok pula. Tu yang sesat jalan tu. Maksud aku dengan orang yang sesuai lah. Memang mangkuk bertingkat lah dia ni. Nasib baiklah kau ni anak bos aku, kalau tidak.... eeee” omel Syafiqah yang menahan geram. Hilang perasaan malunya sebentar tadi melihatkan kerenah Ikram.

“Encik Ikram panggil saya ni ada apa. Kalau tak ada apa-apa saya nak keluar dulu” Syafiqah malas tunggu lama dalam bilik Ikram. Takut pula timbul gosip liar, tambahan pula Nina yang merupakan radio bergerak tu sentiasa mencari berita sensasi untuk dihebahkan.

“Macam-macam lah kau ni. Sakit betul perut aku. Hi hi hi” Ikram melepaskan tawanya yang masih bersisa.

“Laa, tak habis-habis lagi ke nak gelak. Cukup-cukuplah tu. Nanti ada yang nak kena sumbat dengan kasut tumit tinggi aku ni” fikir Syafiqah lagi. Mukanya ditarik kelat.

“Mak aii masamnya muka. Marah ke. Alalala, aku gurau je lah. Janganlah marah. Hidup kalau tak bergurau senda ni tak ada nikmatnya” ujar Ikram lagi sambil tersenyum kacak.

Syafiqah tersenyum manis. Pandai pula Ikram ni mengambil hatinya. Sesaat dia merasa amat-amat bahagia.

“Macam ni, lunch nanti kau pergi mana. Aku ingat nak ajak kau lunch sekali. Dekat restoran baru di simpang jalan depan tu. Dengar cerita makanan dekat situ sedap-sedap” Ikram memberitahu niat sebenarnya. Teringin dia nak makan berdua-duaan dengan Syafiqah. Semasa di JB dulu niatnya terbantut disebabkan kehadiran Khairil.

“Hmmm, tak tahu lagilah encik Ikram. Nanti saya bagitau boleh” serba salah Syafiqah membuat keputusan. Teringin juga dia hendak keluar makan bersama-sama dengan Ikram, tapi dia bimbang dengan perasaannya yang begitu kuat terhadap Ikram. Tambahan pula layanan Ikram kepadanya semakin baik.

“Ok kalau macam tu aku tunggu jawapan kau sampai pukul 12 nanti ye. Kalau boleh aku nak dengar good news. Ok sayang”.

Hmmm, sayang lagi.
“Ok encik Ikram. Nanti saya bagi jawapan secepat yang mungkin ya. Kalau tak ada apa-apa saya nak keluar dulu” Syafiqah sudah berdiri menandakan dia ingin keluar dari bilik Ikram.

“Eh, nanti dulu. Ada lagi satu” sapa Ikram sambil menghulurkan cawan kopi yang telah kosong.
“Segelas lagi ye sayang”.

Syafiqah cuma mengangguk perlahan sebagai jawapan. Langkah kaki dihala keluar .
“Hmmm, dia memang hantu kopi betullah. Nasib baiklah dia pun tak gelap macam kopi ni”

Ikram cuma memandang Syafiqah tidak berkelip sehinggalah Syafiqah hilang dari pandangan matanya. Terasa hilang rindunya untuk seketika. Ikram berharap agar Syafiqah sudi keluar makan bersama-sama dengannya tengahari nanti. Dia berharap sangat-sangat.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...