Yang Disayangi Selalu !!!

Saturday, April 2, 2011

Besa Nampak

Man : Ad, jom kita pi tengok wayang malam ni.

Saad : Ok gak tu. Cerita apa?

Man : Cerita Melayulah

Saad : Cerita Melayu?

Man : Ha laa... kita kena sokong industri filem kita ni!

Saad : Nak tengok cerita hantu la ni yea?!

Man : Ha ah, mana hang tau?

Saad : Tau laa... sekarang ni semua filem Melayu yang sedang ditayang, cerita hantu, cerita seram!

Man : Ha laa... sekarang ni musim cerita seram. Lepas satu, satu cerita hantu keluar panggung!! Industri filem kita ni bermusim, dulu pernah cerita lawak aje, tak ada cerita lain, lawak, lawak. Sekarang ni seram, seram, seram.

Saad : Dah pandai ler tu... dulu orang Malaysia tak pandai lagi buat cerita hantu, pandai buat cerita lawak aje. Bila tengok cerita seram Indonesia laku, orang Malaysia pun sibuk le buat cerita seram.

Man : Eh! Hang nak pi ke idak ni? Kalau hang tak mau, aku nak ajak orang lain.

Saad : Ai! Nak berteman juga ke? Kalau aku tak pergi, kau pergi ajelah sorang. Kat sana nanti ramai le orang

Man : Tau le kat sana ramai orang, tapi masa balik nanti sorang! Aku seram juga nak balik nanti naik moto sorang-sorang, ni midnight show tau! Terasa-rasa ada aje benda menumpang kat belakang!!! Heee... seram!!

Saad : He! he! he!.. kau takut yek?! Apalah jenis anak jantan kau ni, penakut rupanya... ha! ha! ha! Kalau dah tau awak tu jenis penakut, janganlah tengok cerita seram!!! Benda-benda tahyul tu pun takut... tak adalah, semua benda tu tak wujudlah!!

Man : Eh! Jangan cakap macam tu.. hang tak besa kena, kalau dah kena baru tau!!

Saad : Kena apa?

Man : Kena sakat dengan hantu la!!!

Saad : Kau pernah kena ke?

Man : Aku besa kena!

Saad : Biasa kena!

Man : Besa, isy!! Seram woo... seminggu demam!

Saad : Eh! Kau ni macam paranormal pulak, kau ni part time kerja tangkap hantu ke... sampai biasa tengok hantu. Maknanya setiap kali kau nampak hantu, kau akan demamlah yea?! Berapa kali dah kau nampak? Macam mana rupanya?

Man : Ha la.. satu kali! Masa tu aku kat kampung lagi. Balik tengah malam sorang-sorang naik moto, bila sampai kat kubur kat hujung kampung aku tu, aku nampak ada benda berselubung kain putih atas pokok

Saad : Pokok nangka ya?! Ni mesti buah nangka, tu pasal berbalut dengan kain buruk. Bila dah penakut, kau mulalah ingat benda yang bukan-bukan

Man : Nangka apa nya pulak?! Bila aku dah dekat, benda tu melayang terus hinggap kat belakang moto aku! Aku ketaq habih dah, terus langgar pagaq. Tak tau jadi apa lepas tu... sedar-sedar dah terbaring di rumah, demam seminggu. sejak tu aku tak berani naik moto sorang-sorang lagi waktu malam.

Saad : Isy! Aku pun mula rasa seram gak ni... lepas tu bila lagi kau jumpa?

Man : Eh! Itu ajelah sekali, tak pernah lagi lepas tu.

Saad : Tadi kau kata biasa nampak, tapi kau kata sekali aje. Cakap berbelit-belit macam lidah ular!

Man : Apa pulak yang berbelitnya? Betullah! Aku besa nampak sekali...

Saad : Kau nampak sekali ajelah yea?!

Man : Yalah, besa sekali

Saad : Kalau dah biasa, maknanya bukanlah sekali tapi banyak kali barulah namanya biasa

Man : Tapi orang kampung aku, kalau jumpa sekalipun depa kata besa jumpa!!

Saad : ?????


Oleh : Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

Glosari

Biasa - kerapkali, selalu
(dialek Kedah disebut besa dengan e taling)
pernah, sudah ada mengalami.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...