Yang Disayangi Selalu !!!

Sunday, April 10, 2011

Makan Kupang

Mimi: Harap dapat selesai masalah ….

Haya: Selesai masalah? Masalah apa??

Mimi: Ni ha … masalah pembantu rumah!

Haya: Kenapa? Dah lari ke? He he he …. Perkara biasalah tu, bila dapat peluang tempat lain yang tinggi, dia cabut le. Dah ambil yang tak sah, tu le risikonya!

Mimi: Yang sah tak ada, terpaksalah yang tak sah! Kerajaan Indonesia dah beku pembantu rumah … Mereka ni kalau dapat tempat lain yang offer lebih tinggi, ditinggalnya aje kita cam tu aje … tak fikir masalah orang langsung! Kalau ya nak berhenti pun, bagi taulah dulu ... ini idak, tau-tau dah hilang je. Balik kerja tengok dia dah tak ada, nasiblah anak-anak aku dah besar, tau cari makan minum sendiri!

Haya: Ooo … baru kenalah ni yek?

Mimi: Ha laa … baru dua hari. Tapi ini bukan kali pertama. Sebelum ni dah dua kali aku kena macam ni!!

Haya: Semua yang kosong ke?

Mimi: Ha ‘ah … tu la pasai kali ni aku nak ambik yang sah pulak … kut boleh tahan lama. Hah! …. Dalam surat khabar kata kerajaan Indonesia dan Malaysia dah sepakat … sekarang ni nak buka balik permit pembantu rumah. Senang le sikit lepas ni, boleh dapat pembantu rumah yang sah. Eh! Kau tu aku tak pernah dengar merungut pasal pembantu rumah?! Pembantu rumah kau tak pernah buat hal ke?

Haya: Tak pakai … anak-anak dah besar!

Mimi: Memanglah nak-anak dah besar … tapi kemas rumah, gosok baju semua tu kau buat sendiri ke? Isy! Kuat kau ya?! Balik kerja dah le dekat Maghrib, mana nak masak lagi, kemas rumah lagi ….

Haya: Hehehe … sebenarnya ada!

Mimi: Ooo, ada … untung le kau dapat yang baik. Tak pernah buat ragam!

Haya: Aku rasakan … kau buat aje macam aku ni.

Mimi: Macam mana?

Haya: Anak-anak kau dah besarkan?

Mimi: Tak le besar sangat tapi yang tua tu dah Tingkatan Empat dan yang kecik sekali baru darjah enam! Anak aku tiga orang je ….

Haya: Hah! Kalau macam tu … dah boleh dah!

Mimi: Boleh apa?

Haya: Boleh buat macam aku laa … tak perlu pakai pembantu rumah! Tak gaduh nak pening kepala pasal permit, pasal dia lari dan entah apa-apa lagi yang memeningkan kepala.

Mimi: Tak laratlah aku … tak larat nak mengemas rumah. Yang paling aku tak larat tu … menggosok pakaian! Kena ada pembantu gak ….

Haya: Panggillah orang buat, tapi bukan duduk dengan kita!

Mimi: Macam mana pulak tu?

Haya: Macam aku buat nilah! Kau dengar ni ... aku panggil orang buat kerja-kerja tu ... mop lantai, cuci bilik air, gosok baju … tapi aku bagi makan kupang je!!

Mimi: Makan kupang je? Tak bagi gaji bulan?

Haya: Ha’ah .... Aku memang tak pernah bagi gaji, bagi makan kupang je!!

Mimi: Kejamnya kau!

Haya: Kenapa pulak?

Mimi: Orang teruk-teruk kerja kau bagi makan kupang je!

Haya: Sesuailah dengan kerja dia ….

Mimi: Kau ni memang jenis pemeras betullah! Zaman moden ni semua kerja bayar dengan duit tau! Bukan boleh bagi makan aje macam zaman dulu-dulu. Ini dah kira macam perhambaan tau! Boleh dakwa bawah akta memperdagangkan orang!

Haya: Eh! Kau ni merapu apa pulak ni? Baru lepas makan ubat ke?

Mimi: Merapu apa pulak? Kau tu yang kejam ... kau suruh orang buat kerja, tapi tak bagi duit, bagi makan aje.

Haya: Siapa kata aku tak bagi duit? Aku bayarlah! Itu pasal orang tu kekal dengan aku lama ... dah lima tahu dia kerja dengan aku tau! Aku bagi makan kupang ... senang! Dia pun bebas nak buat kerja lain ….

Mimi: Dia kerja dengan kau dan lepas tu kerja tempat lain pulak?

Haya: Ha laa ... sebab aku bagi makan kupang. Dia kerjalah tempat lain untuk dapat duit lebih!!

Mimi: Teruk betullah perangai kau ni! Orang penat-penat kerja kau bagi makan kupang je. Nak duit terpaksa kerja tempat lain pulak!! Tapi yang peliknya, pembantu rumah kau tu tak lari pulak, apa ilmu kau pakai? Yang aku punya ni bagi gaji sebulan enam ratus ringgit, boleh lari pulak!!

Haya: Oi! Jangan nak tuduh sebarangan ya, aku bagi dia duit tau …. Cuma aku bagi makan kupang bukan gaji bulan. Kalau dia kerja kuat, dia boleh dapat lebih. Bagi gaji bulan dah tetap, tak boleh dapat lebih!

Mimi: Tak faham aku ….

Haya: Makan kupang le …. Bayar gaji ikut jam, ikut hari kerja. Kalau dia datang sepagi aku bayar tiga puluh ringgit … petang dia boleh kerja tempat lain!! Tu le namanya makan kupang .…

Mimi: Laa … aku ingatkan kau bagi dia makan binatang kupang yang kat laut tu je, tak bagi gaji ….

Haya: Hehehehe … patut le .…

Glosari:

Makan kupang (dialek utara, Kedah, Perlis) - bekerja dengan bayaran mengikut jam atau hari

Kupang - sejenis siput yang boleh dimakan


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...