Yang Disayangi Selalu !!!

Tuesday, February 23, 2016

Mak! Tak Nak Kahwin - Prolog (Bahagian 1)


“Hmm... Kenapa pakcik nak kahwin dengan saya?” soal Rina tanpa mampu ditahan lagi. Soalan ini pernah ditanya dahulu, namun dia ingin bertanya lagi. Jawapan Hafiz cintakan dia, tidak cukup meyakinkan. Baru sahaja kenal, takkan sudah cinta.  Hairan bin ajaib. Sudah tidak ada perempuan lain lagikah di dunia ini, sehingga dirinya yang menjadi pilihan.



            Hafiz merauk rambutnya ke belakang. Wajah Rina dipandang lama. Oh, tolonglah jangan panggil aku pakcik lagi. Bukannya tua sangat pun. “Boleh tak Rin jangan panggil abang pakcik. Kan lebih manis kalau panggil abang je. Lagipun boleh praktis dari awal. Kata orang practise make perfect. Dah kahwin nanti senang.”



            Entah kenapa Rina merasa geli-geleman tiba-tiba. Automatik tubuhnya menggeletik semacam. Kalau sebelum ini Hafiz suruh panggil Abang Hafiz, sekarang nak kena panggil abang sahaja. Nampak lain sangat bunyinya. Nak panggil abang satu hal. Dirinya dipanggil Rin satu hal. Hesy, tak pernah lagi seumur hidup orang panggil dia Rin. Nampak pelik. Walaupun fizikal lelaki di hadapannya ini muda belia, kacak dan bergaya, tetapi itu tetap tidak dapat mengubah pendirian kiraan Matematik yang terpahat di akal Rina. Lelaki di hadapannya ini 35 tahun okey. 35 tahun. Ini bermakna, jarak umur mereka lebih kurang 16 tahun. Oh, jauhnya.



            “Kenapa panggil Rin? Kenapa tak Rina?”



            Hafiz senyum. “Sebab Rin istimewa di hati abang. Lagipun tak bestlah kalau panggil Rina, sebab semua orang dah panggil dengan nama tu. Mestilah abang nak panggil dengan nama yang lain pulak kan?”



            “Hmm... apa-apa jelah. Soalan saya yang mula-mula tadi, awak tak jawab lagi. Sebab apa awak nak kahwin dengan saya? Kalau nak diikutkan, saya ni bukannya layak untuk awak pun. Saya ni nama saja perempuan, tapi saya ni pemalas, tak pandai masak, tak pandai buat kerja rumah. Saya ni kasar, tak macam perempuan lain. Mak cakap saya ni perempuan tak serupa perempuan. Saya takut nanti, kalau awak kahwin dengan saya, umur awak tak panjang. Saya takut awak dapat sakit jantung pulak, tengok perangai saya nanti,” terang Rina panjang lebar. Memang nampak sangat pemalasnya ni, Makcik Joyah dengan ibu Hafiz sedang sibuk memasak hidangan makan tengah hari, dia boleh pula ajak anak teruna orang pergi ke sawah di belakang rumah. Untuk membuat perhitungan terakhir katanya.



            Hafiz gelak kuat. Kelakar sungguh gadis ini. Disebabkan Rina, dapat sakit jantung pun dia sanggup. Sedangkan kopi masin yang dibuat Rina pun sanggup ditelan.  Maklumlah, hati dah jatuh suka. “Tak apa... Abang tak kisah semua tu. Tak pandai masak pun tak apa, tak pandai kemas rumah pun tak apa... Nanti lepas kahwin, semua tu Rin boleh belajar kan. Abang sanggup jadi gurunya,” ujar Hafiz dengan tawa yang masih bersisa.



            Rina sekadar mencebik. Ya sangatlah tu. Sebelum kahwin, semuanya sanggup. Itu sanggup, ini sanggup. Itu tak kisah, ini tak kisah. Ayat-ayat semuanya manis bergula. Nanti bila sudah kahwin, entah-entah periuk belanga semua terbang melayang.



            “Sebab utama awak nak kahwin dengan saya?” soal Rina lagi apabila dirasakan soalan itu masih belum berjawab.



            “Sebab apa abang nak kahwin dengan Rin? Sebab... Rin adalah jodoh yang telah ditetapkan untuk abang. Rin merupakan pemilik rusuk kiri yang abang cari selama ni.”



            “Yakinnya awak?”



            “Memang cukup yakin. Sejak pertama kali abang bertemu dengan Rin, jantung abang berdegup bagai nak gila. Bila pandang wajah Rin, abang terpaku keras, tapi nasib baik bernyawa lagi ni.” Hafiz sengih lagi. “Lagipun sebelum tu abang memang dah pasang niat, jika mana-mana gadis mampu membuatkan hati abang berdebar tak menentu, maknanya dia memang jodoh abang. Sebab tu, abang tak tunggu lama untuk masuk meminang Rin.”



            “Pertama kali kita bertemu? ” soal Rina. Rasanya pertama kali dia bertemu dengan Hafiz, bukan main sakan lelaki itu menggelakkannya kerana melatah. Tidak ada pula tanda-tanda terpaku keras, jantung berdegup bagai. Betul ke itu pertemuan pertama mereka? Ataupun sebelum daripada itu lagi mereka pernah bertemu? Dahinya berkerut tiga, sedang memikir sesuatu. Lupa ingatankah dia?

Bersambung...
P/S : Lama giler tak update blog.. Dah setahun kot.. Sampai nak menggodek2 blog pun dah tak berapa nak reti.. Apa pun, sudi2lah baca cerita Mak! Tak Nak Kahwin ni. Kali ni nak buat cerita yang santai2 dan konflik yang tak berat sangat. 

4 comments:

rozita kadiman said...

not bad, kelakar tengok Rin nie.

TinTa Biru said...

dia memang kelakar sikit.. pastu kaki latah pulak ..hihi

Li Ah said...

suka watak dgn jalan cerita.kelakar watak rin.
cinta komedi yang best sngt!!!!! sebenarnya x ad la minat sgt baca novel tpi sbb ad komedi sanggup baca dan ni pertama kali baca novel. gelak x pernah habis

TinTa Biru said...

hihi.. terima kasih Li Ah..
MTNK.. memang genre romantik komedi... so memang ada lawak2 sikit.. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...