Yang Disayangi Selalu !!!

Wednesday, November 28, 2012

Aku Suka Kau Benci - Prolog



Angin di luar rumah bertiup cukup kuat. Hujan yang tadinya hanya rintik-rintik bertukar menjadi titisan kasar. Dari luar rumah kampung yang kelihatan usang itu kedengaran tangisan seorang wanita yang sedang kecewa. Tangisan yang kuat sehingga dapat mengatasi bunyi guruh yang kedengaran.

“Abang!!! Tolonglah jangan buat Bedah macam ni. Sampai hati abang. Disebabkan perempuan yang tak tahu malu tu abang sanggup nak tinggalkan Bedah.” Mak Bedah masih tidak berputus asa. Dia tetap cuba sedaya upayanya untuk memujuk Pak Hassan supaya tidak menceraikannya. Mana mungkin dia sanggup bermadu dengan janda muda dari hujung kampung seberang yang menjadi kegilaan suaminya itu. Kedua-dua kaki Pak Hassan dipaut erat sambil menangisi nasib dirinya.


“Abang bukan nak tinggalkan Bedah, tapi Bedah faham kan masalah abang. Abang terpaksa berkahwin dengan Mona sebab abang dah kena tangkap basah. Jadi abang minta Bedah cuba terima kehadiran Mona seadanya. Dia perempuan yang baik.”


“Baik apanya perempuan macam tu. Kalau dia perempuan yang baik, dia takkan main cinta dengan suami orang. Kalau dia perempuan yang baik, dia takkan ajak abang datang ke rumah dia sampai kena tangkap basah. Entah-entah dia sendiri yang perangkap abang. Abang pun satu, tak cukup-cukup dengan bini dekat rumah. Menggatal pula dengan janda muda tu buat apa?” Mak Bedah menghamburkan segala kemarahannya. Kesedihan dan tangisannya tadi menghilang ditelan perasaan marah yang menggunung. Kaki Pak Hassan yang dipaut erat dilepaskan serta merta. Nafas kasar dihembus laju dari saluran pernafasannya.


“Jadi... Bedah memang tak dapat nak terima dia ke?” soal Pak Hassan dalam keadaan gusar. Dia sayangkan Mak Bedah tetapi dia juga sayangkan Mona. Janda muda yang masih bergetah. Dia tahu dia yang bersalah dalam hal ini namun dia tidak dapat membohongi perasaannya.


Mak Bedah tarik muka kelat. Memang dia tidak boleh terima situasi tersebut, takkanlah suaminya tak faham-faham lagi. Isteri mana yang rela jika suaminya berkahwin lain. Kalau ada yang rela pun belum tentu dengan seikhlas hati.


“Kalau abang dah tak sayangkan saya lagi, abang ceraikan saya. Saya sanggup jadi janda daripada hidup bermadu. Mungkin dah takdir hidup saya macam ni,” walaupun berat hati namun Mak Bedah terpaksa mengungkapkan kata-kata keramat tersebut. Biarlah dia hidup menjanda daripada hidup bersama madu yang mungkin akan menjadi racun dalam hidupnya nanti.


“Abang tak tahu nak cakap apa. Kalau itu keputusan Bedah, abang terpaksa terima dengan berat hati. Tapi cuma satu yang abang minta, Bedah tolong jaga anak kita sebaik mungkin. Anggaplah itu tanda peninggalan abang buat Bedah.”


“Kenapa abang tak bawa je anak abang tu. Suruhlah bini muda abang jaga dia. Dan tolong jangan cakap anak tu anak kita. Dia anak abang tau tak?” suara Mak Bedah semakin meninggi. Hatinya sudah tidak tahan menanggung marah dengan sikap tidak bertanggungjawab Pak Hassan.


“Terpulanglah apa yang Bedah nak cakapkan. Abang amanahkan dia pada Bedah. Tolong jaga dia baik-baik. Sayangi dia seadanya. Abang pergi dulu.”


Tanpa menoleh ke belakang Pak Hassan terus melangkah keluar dari rumah. Jerit pekik laungan Mak Bedah tidak dihiraukan. Tubuhnya yang kebasahan ditimpa dek hujan tidak dipedulikannya. Dia terus menghenyakkan tubuhnya ke atas kerusi Proton Saga buruk peninggalan arwah ayahnya. Dengan pantas dia menghidupkan enjin dan memecut laju. Itulah kali terakhir dia menjejakkan kaki ke Kampung Bahagia. Tidak mungkin dia akan menunjukkan muka di kampung tersebut lagi. 

 



***

p/s :- Pada yang pernah mengikuti cerita Aku Suka Kau Benci, Apa Kes? ..
       - Tajuk telah ditukar pada Aku Suka Kau Benci

       - Ada beberapa penambahan plot cerita dan sedikit rombakan.
        - Entri lama dalam ASKBAK akan didelete..
       - Untuk tidak memeningkan kepala, bacalah bab baru yang di post 
         semula.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...